Av mammanmax - 11 september 2013 12:03

Hittade ett recept på kakor som verkade grymt gott! Chokladkakor med marshmallows i!!!!!

Det tog väl ungefär en kvart att förbereda och sedan skulle jag få runt chokladsmeten runt marshmallowsen... Höll på att bli galen!! På 45 min hade jag bara hunnit få till 14 st. Det var nästan helt omöjligt att täcka det vita, det bara sprack. Mitt i allt hade jag två barn som ville vara med, men på fel sätt... Lion för exempel lutar sig fram och slickar på bakplåtspappret! Suck!!!

Sen kan man ju tillägga en massa slagsmål mellan syskonen och en mamma med kletiga händer som tappat tålamodet för länge sen:(

Resultatet då... Jo, när kakorna ( de 14 jag hann fixa) var i ugnen fick jag rycka ut till något slagsmål. Så jag glömde bort dem och de blev totalförstörda:( Tanken var ju god iallafall... Synd att det inte räcker med bara tanken!

Nu i efterhand undrar jag om jag fattat receptet fel. Jag tog 12 marshmallows och klippte i tredjedelar. Kanske de menade att det bara skulle vara totalt 12 små bitar???

Av mammanmax - 3 september 2013 19:45

Äntligen har vårt projekt med lekställning blivit klar!

Idag beställde vi och fick levererat 1,5 ton sand. Så nu har vi fyllt upp det stora hålet under klätterställningen! Vi var rätt många som flyttade sanden från carporten till sandlådan... 3 vuxna, en femåring, två fyraåringar och två tvååringar:)

Men nu är allt på plats - stege, klättervägg, repstege, rutschkana och sandlåda. Alla ungarna älskar det!!!

När alla barnen gått hem kom Linus till oss och smågrät och sa att han frös... Han var varm... Jag anade att han inte skulle ha någon aptit, så jag fixade välling till honom. Men den lämnades orörd och jag hittade honom en stund senare sovandes i soffan. Kollade tempen på honom nu - 39.4 Det gick otroligt snabbt! Från att leka vilt med kompisar, till att vara glödhet och slockna... Men som tur är brukar det gå över fort, så jag hoppas att han vaknar frisk och pigg imorgon!

Av mammanmax - 20 augusti 2013 11:01

Nu var det en hel evighet sedan jag skrev nåt här och inlägg efterfrågas från olika håll, så nu börjar jag med vår lilla semester till Legoland! Mycket bilder blir det....

Jag slutade min arbetsperiod med sen utcheck, så jag kunde inte ta mig hem på fredagen som var min sista dag. Istället tog sig Niclas och barnen ner till mig i Kastrup på lördagen. Resan hade gått bra och barnen hade tyckt att det var spännande att åka färjan mellan Helsingborg och Helsingör. Sedan fick de ju se vart jag bor när jag är iväg och jobbar.

Jag fixade lite lunch till dem och de fick sträcka på benen en liten stund, innan vi åkte vidare mot Billund. Barnen var jätteduktiga och det var inte mycket gnäll trots att de beräknade 2,5 timmarna blev närmare 4,

p g a bilolycka och stillastående köer.

Vi hade laddat upp med att införskaffa oss ett familjetält och lite annan campingutrustning och valet föll på campingen som ligger precis granne med Legoland. En underbar campingplats!!!!

Enorma "hoppkuddar" fanns det, som barnen inte kunde få nog av!

Hinderbana, som framförallt Linus gillade.

Kompisar att leka med:)

Strax utanför vårt tält fanns det lite djur. Det var kaniner, getter (som ÄLSKADE att bli klappade) och dessa två...  Först trodde vi att det var hästar, men de var väldigt små och hade väldigt stora öron, så det lutar nog mer åt åsnor:)

Första kvällen i tältet var det nästan helt omöjligt att få Lion till att somna. Linus tog en väldig tid att natta, men Lion ville inte ens ligga ner. Han bara busade! Efter någon timmas kämpande så slocknade han äntligen och därefter sov de båda riktigt gott hela natten. Kväll nummer två lade jag istället Lion i vagnen och tog en promenad. Då somnade han betydligt fortare och sedan var det bara att lyfta över honom till tältet. Så den metoden körde vi med även den tredje och sista kvällen! Jag hade ju innan varit lite orolig över hur det skulle gå att tälta med ett så litet barn, men det blev verkligen hur lyckat som helst!!

Jag gillar inte att ha det för primitivt och att laga mat på spritkök är inget jag är sugen på. Så vi hade bara med oss en kylbox till frukostmaten och någon kvällsmat, allt annat åt vi ute.

Vi hade tillgång till ett eluttag som fanns precis bakom tältet. Där kunde vi få ström till kylboxen och även ladda våra mobiler. Men vi hade ingen förlängningssladd, så när batteriet var dåligt samtidigt som det var sport på tv, så hamnade Niclas intryckt bakom bilen bland buskarna och naturligtvis med en kall öl som sällskap:)

Oj då... man ska ha husvagn, tralalalalalalala. Fast istället för matchande träningsoveraller blev det matchande randiga tröjor:) Klädvalet upptäcktes som tur var direkt, så en av oss fick vackert ta och byta om!

Legoland då... jätte-, jättemysigt!! Det var ganska mycket folk när vi var där, men ändå väldigt lugn stämning. Jag och Niclas köpte varsin 2-dagarsbiljett, Lion är under 3 år, så han gick in gratis. Även Linus slapp vi betala för, då vi har BR-kort till honom, som gav gratis inträde båda dagarna. Så ett tips om ni ska besöka Legoland, gå med i club BR innan, det sparade vi många hundralappar på:)

Linus med händerna upp i luften....

Pappa får styra båten, för Linus har händerna upp i luften...

Händerna upp i luften... Ja, Linus har ju varit en hel del på Liseberg och då noterat att många gör så. Så han har länge sagt att han också vågar det. När vi väl var på Liseberg sist, så höll han stenhårt fast sig, men när vi däremot åkt bil i kurvor och nerförsbackar, då har händerna åkt upp och han har "vågat":) Men på legoland så satt han i det allra mesta med händerna upp! Stolt liten kille!!

Linus och Lion fick åka ett mini-pariserhjul alldeles själva och storebror skulle ta hand om Lion. Det gick bra det första varvet, men sen så släppte Linus lillebrors hand för att naturligtvis hålla upp sina... Lion gallskrek, så de fick stanna hjulet och jag fick hoppa in:)

Kul med allt lego överallt!

Den här bilturen älskade båda ungarna. Till en början åkte vi med Linus, men när jag sedan undrade om han ville åka själv en gång så vågade han först inte. Men mamma, jag vet ju inte vilken väg jag ska köra, jag hittar ju inte... Sötnos!!! Trodde att det var han själv som körde på riktigt:)

Dyblöta, men härligt avsvalkade efter en åktur i piratbåtarna, med en massa vattenkrig längs vägen!

Sen till sist en bild från kanotturen. Detta var tredje gången för Lion och han hade tidigare tyckt att det var jättekul och ville åka igen. Men kolla minen på honom!!! Stackarn ser ju verkligen helt totalt livrädd ut...

På måndagen packade vi ihop tältet och åkte upp till Fredrikshamn och tog färjan över till Göteborg. Därefter blev det gasen i botten till tåget, där familjen släppte av mig och jag åkte ner till Kastrup igen för lite jobb. En kort och intensiv semester, men som var fantastiskt bra och väldigt lyckad!

Av mammanmax - 12 juli 2013 21:45

Asså, min lilla lilla Lion... Han är ju bara för skön!!!! Idag när jag skulle titta till honom när han lekte hittade jag honom såhär:

Han hade satt på sig kaninöronen mitt för ögonen och satt bara supernöjd och lekte!!!!

Annars har det varit fullt ös här hemma idag. Linus har haft 2 kompisar hemma nästan hela dagen + att vi återigen fick påhälsning av några rådjur. De åt lite grönt i grannens trädgård, tittade upp på oss och fortsatte med sitt. Kul att de inte bara sprang iväg!

Istället för sjön idag blev det vattenkrig och lek med vattenspridaren. Väcker inte detta en massa barndomsminnen!!!!!!

Av mammanmax - 11 juli 2013 21:55

Idag har vi haft en fantastisk dag i solen. Linus har umgåtts med kompisar hela dagen, vi har varit vid sjön och haft goda grannar på besök på lite grillning. Precis som en sommar SKA vara!!!!

Det sista vi gjorde ikväll var att slå upp ett av tälten vi köpte härom veckan. Niclas och Linus ska nu sova där inatt. Spännande:) Lika bra att testa lite innan vi ska campa på riktigt!

Får se om han lyckas somna... En som har fått en rejäl tillbakagång i nattningen är annars Lion. I början gick det så himla bra med nya stora sängen. Men nu de sista veckorna har han vägrat att ligga kvar i sin säng. Nattningarna har tagit en hel evighet:( Men igår kom jag på att vi ju har en resespjälsäng. Satte upp i den och efter bara någon minuts protesterande så sov han. Samma sak nu ikväll. Sen lyfter vi över honom i den vanliga sängen, använder bara spjälsängen vid nattning. Förhoppningsvis kommer han in i nya vanor nu som gör att vi kan ta bort den om ett litet tag.

Natti natti

Av mammanmax - 10 juli 2013 21:41

Ja, då var Lion inne på sin andra kur med antibiotika och vi hoppas verkligen att detta tar bort alla svinkoppor!!!! Hans stora sår på foten börjar läka, men ser ju allt annat än bra ut och dessutom har han flera andra sönderkliade ställen på kroppen... Nu har vi iallafall skaffat strumpbykor till honom, så att han inte ska kunna klia sönder såren när han sover. För tidigare lyckades han få bort både sockar och bandage och kliade sönder allt han kom åt!

Sen måste jag ju säga att jag var skapligt nöjd igår med att vi äntligen fick lite sommar, även här i västra delen av Sverige!!! Det blev lite pyssel ute i trädgården och försök att planera vårt byggande av en klätterställning. Samtidigt prasslade det rejält i skogsdungen strax bredvid mig. Jag tittade upp och mamma rådjur med sina 2 pyttesmå kid gick förbi:) Sen fick det ju även bli ett besök vi stranden och premiärbad för de små! Linus hoppade helt orädd i från byggan och tog sig tillbaka med sitt hundsim:) Bästa kompisen dök också upp på stranden, men var inte lika glad att hamna under vatten. Stackarn, han blev alldeles livrädd... Vad olika det kan vara!

Idag hade vi tänkt att bara ha en lugn dag hemma. Men barnen och då framförallt Linus klarar verkligen inte av det:( Inga kompisar hemma betyder att han vill leka med oss hela hela tiden... Ohållbart! Det finns ju lite annat att göra... Han har haft en massa utbrott, vägrar lyssna på oss och har varit skitjobbig... Lion har varit lite bättre, men krånglat nåt fruktansvärt vid matbordet. Vid 15-tiden gav vi upp och åkte till Liseberg. Vill egentligen inte uppmuntra dåligt beteende, men vi orkade inte mer!!!

Där hade vi det iallafall grymt härligt och vi kunde slappna av och slippa att hela tiden ha utbrott och konflikter! Linus fick åka Lisebergsbanan för första gången tillsammans med pappa och älskade det. Sen åkte jag med honom i Fumeride. Han var livrädd och jag var tvungen att hålla honom stenhårt, men värst av allt var att få vatten på sig tyckte han! Även fast jag skyddade honom och tog klart största delen av vattnet:)

Av mammanmax - 4 juli 2013 19:17

Nu har vi bestämt oss för vad vi ska hitta på för liten resa i sommar med barnen. Vi funderade först på Skara sommarland, men tror att Lion fortfarande är alldeles för liten. Så nu har valet fallit på legoland!! Det verkar jättekul och jag tror att det kommer att bli en succé:)

Boende började vi kolla runt efter i närheten av legoland. Det fanns hotell, vandrarhem och stugor, men det var inget av det som fanns ledigt som riktigt lockade... Så vi bestämde oss för att köpa ett tält och campa med barnen! De kommer nog tycka att det är både spännande och mysigt.

Vi åkte iväg och köpte det här jättetältet!!! Jag gillar att tälta MEN hatar att knappt kunna sitta upprätt och att behöva krypa runt på alla fyra, för att komma in och ut ur tältet. Om det dessutom är lite kasst väder och med två småttingar med myror i benen, så kommer det här bli riktigt bra. Vi vuxna kan t o m stå raklånga i det!

Vi hade tänkt att åka iväg på min nästa ledighet, men Lion´s fot är fortfarande inte bra. Sist vi var på akuten fick han antibiotika, men de tog även en odling på såret. För att om inte medicinen skulle hjälpa, så kunde man gå tillbaka och se vad odlingen visade. När kuren var avslutad var såret fortfarande inte bra och nästan värre än innan, så vi åkte med honom till vårdcentralen. Där konstaterade de att odlingen visat att lilleman har svinkoppor... Väldigt smittsamt och det har spridit sig till en massa ställen över hela benen. Så nu har han fått ny medicin och en campingresa till legoland innan han är helt bra, känns inte som den bästa idén. Får bli lite längre fram i sommar istället!

Förutom att planera semester och köpa tält, så har jag och barnen varit på Borås djurpark igen. Denna gången tillsammans med Örbytjejern + Gunilla och några av våra barn. Vi tjejer täffas lite då och då, men det är sällan vi ses med barnen, så detta var ett perfekt ställe att tillbringa dagen på!

Lion och Linus har bråkat lite mindre denna gången jag varit hemma och lekt lite bättre ihop, tjohooo:) På djurparken fick de köra traktorn tillsammans. Lion når ju inte ner till pedalen, så storebror fick hjälpa till att köra. Härligt när de är sams och har kul ihop.

MEN i en annan del av parken höll det på att gå riktigt illa när Linus körde Lion i vagnen en liten bit. Helt plötsligt puttar han iväg vagnen, som vi brukar göra i uppförsbackar... Problemet var bara att Linus gjorde det på platt mark och fick iväg den helt snett. Rakt emot kanten av vägen, där det stupade nästan rakt ner innan berget kom... Som jag skrek och sprang efter Lion!!!! Jag hann inte heller fram i tid och var helt livrädd att han skulle flyga med huvudet rakt in i berget... Men som tur var som välte inte vagnen helt, Lion satt kvar och han stannade ca 10 cm ifrån! Men det var farligt nära...

Linus gick snabbt iväg och vägrade att både stanna och att prata med mig. Han blev både rädd och skämdes... Men tillsist fick jag iallafall hålla om honom och säga att jag inte var arg. Att jag förstod att han bara ville busa med lillebror, men att det gick fel. Det är nog iallafall inget han kommer göra om någon gång!

Våra häck hann jag också med att ta hand om. Jag har länge velat ta tag i klippningen av den när jag varit hemma och sett hur den bara blivit mer och mer vildvuxen. Men vi har alltid haft fullt upp med annat eller så har jag varit lite krasslig eller så har det regnat. Men nu så! En liten söt hjälpreda hade jag också:)

Nu är jag på plats i Danmark igen och har varit iväg på en liten tur till Mallis idag. Efter det har jag äntligen varit ute på en långpromenad. Blev över 2 timmar!!! Jag var helt mör i kroppen på slutet. Har länge tänkt att jag ska börja gå ut och gå flera gånger i veckan, så nu får jag se om jag lyckas hålla det. Blir nog dock inte riktigt såååå långt i fortsättningen. Men det är inte helt lätt att ha koll på avstånden här där jag är helt ny. På kartan såg det ganska kort ut:)

Av mammanmax - 24 juni 2013 21:41

Nu är jag på plats i Köpenhamn efter en väldigt kort ledighet. Slutade förra perioden väldigt sent och börjar denna tidigt. Jag kom hem på midsommarafton vid 13 och en timma senare skulle vi vara nere vid centrum för lite dans runt stången. Stressigt värre blev det hemma!! In med all packning, slängde i mig mat och försökte förgäves hitta nåt snyggt att ha på mig... DET tog tid och ändå hittade jag inget jag blev nöjd med. Jag måste verkligen ut och shoppa en massa nån dag!! En dröm för andra tjejer kanske, att spendera en hel dag i affärer och ladda upp med nytt i garderoben. Men ingen dröm för mig... Jag hatar att shoppa, tyvärr, för jag behöver ju och gillar nya kläder:) Är bara så fruktansvärt dålig på att hitta bra saker...

Iallafall midsommarafton, vilket typiskt midsommarväder det var. Åskan låg i luften när vi kom på plats för att dansa. De hann inte spela mer än två sånger innan regnet öste ner och vi fick ta skydd. Minuterna senare så strålade solen igen och det var klibbigt varmt. Det gick knappt ens ta av Lion hans skjorta, så klibbig var han!

Vi bestämde oss för att istället åka ner till sjön för att ta ett svalkande dopp. Men så fort vi kommit till bilen så öppnade sig himlen och regnet öste ner med full kraft och temperaturen sjönk rejält. Så det blev inget dopp, utan istället tog vi det lite lugnt en stund innan vi gick över till grannarna och grillade i skydd av deras carport. Barnen sprang omkring och lekte och vi vuxna kunde äntligen prata lite:) Nu har barnen blivit så stora att de kan sysselsätta sig själva och varandra väldigt bra! Grannarnas tvillingar och Lion är ju precis lika gamla och går på samma avdelning på dagis, så nu märktes det att de verkligen lärt känna varandra. Lion är så söt när han säger deras namn - Idda och Apam (Adam låter som apan)! Linus lekte som vanligt väldigt bra med en av deras äldre barn, Elin som är 11. Hon är riktigt bra med de små:)

Matglada teaterapan Lion!!

Midsommardagen tillbringade jag tillsammans med min minsting. Vi hade verkligen en heldag tillsammans, bara han och jag, med en massa mys och gos... Tyvärr var det på akuten vi spenderade vår dag:( Han har fått ett rikitgt inflammerat sår på vristen och jag kände att vi var tvugna att kolla upp det. Det började som en vanlig torr eksemfläck som han kliade hål på. Förra gången jag var hemma såg det inte helt bra ut, men vi avvaktade. Däremot nu när jag kom hem, så var det svullet och vätskande och såg inte alls bra ut!!! Troligtvis hade det kommit in bakterier när han kliat och detta har blivit inflammerat. Så nu går han på en kur med antibiotica. Hoppas det blir bättre av det!

Söndagen hade jag en dag med Linus. Han fick dock en betydligt roligare mammadag då vi var på cirkus!!!

Häromveckan när jag och Niclas var i Nordstan och handlade så fick man en cirkusbiljett om man handlade för minst 200:-. Så vi fick med oss två biljetter alldeles gratis och jättebra platser var det!

Han var tyckte det var väldigt spännande och han var grymt imponerad:)

Sen var jag extra snäll och köpte ett blinkande svärd till honom. Han önskade sig ett sväd då han fyllde 4 i april, men vi ville inte riktigt ge honom det då. Men nu kände jag att han kunde få ett och han blev överlycklig!!! MEN om han slår någon med det, så har jag sagt till honom att det kommer försvinna direkt, så vi få hoppas att han sköter sig:)

Välkommen till min blogg. Cecilia heter jag och bor i Mölnlycke tillsammans med min sambo Niclas och våra två små barn - Linus och Lion. Lämna gärna någon kommentar! Alltid kul att veta vad ni tycker och sen är jag ju väldigt nyfiken på vilka ni är:)